Πώς να μάθετε σε ένα αυτιστικό παιδί να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα (IΙ)
Ανάλυση εργασίας
- Μπαίνουμε στο μπάνιο (μην κλειδώσετε την πόρτα)
- Βγάζουμε τα ρούχα
- Αφήνουμε τον ενήλικα να τραβήξει το ύφασμα
- Τραβούμε το ύφασμα από τις γάμπες
- Τραβούμε το ύφασμα από τα γόνατα
- Τραβούμε το ύφασμα από τους μηρούς
- Τραβούμε το ύφασμα από τους γοφούς
- Τραβούμε το ύφασμα από την μέση
- Καθόμαστε στην λεκάνη
- Παίρνουμε χαρτί υγείας
- Σκουπιζόμαστε με το χαρτί
- Πετάμε το χαρτί στο καλάθι
- Σηκωνόμαστε
- Τραβούμε τα ρούχα προς τα πάνω
- Τραβούμε καζανάκι
- Πλένουμε τα χέρια μας
Δόμηση φυσικού χώρου
Μία από τις αρχές της Δομημένης Διδασκαλίας είναι η δόμηση ενός φυσικού περιβάλλοντος για επιτυχημένα αποτελέσματα. Στόχος σας είναι να δημιουργήσετε ένα θεματικό πλαίσιο με νόημα στο οποίο θα πραγματοποιηθεί η δραστηριότητα. Η επιτυχία έγκειται στη δημιουργία καθαρών ορίων στο χώρο και στη μείωση των αντιπερισπασμών. photo
Καθώς ξεκινάτε την εκπαίδευση ενός παιδιού με αυτισμό, πρέπει να βοηθήσετε το παιδί να μάθει πως αυτού του τύπου οι συμπεριφορές (με απαλοιφή κάθε στοιχείου της ανάλυσης εργασίας) σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο χώρο (της τουαλέτας). Η μετακίνηση των υλικών που χρησιμοποιείτε για το παιδί όπως πάνες, μωρομάντηλα για καθαρισμό κτλ, στον χώρο της τουαλέτας, βοηθά το παιδί σας να συνειδητοποιήσει τον σκοπό του δωματίου. Μπορείτε, πάλι, να απομονώσετε συγκεκριμένες έννοιες στον χώρο που εκτελούνται. Μερικές οικογένειες απομονώνουν ένα χώρο στο μπάνιο για την διαδικασία της τουαλέτας (μισό μπάνιο) ώστε να μην υπάρχουν αντιπερισπασμοί όπως αντικείμενα που χρησιμοποιούνται σε άλλες εργασίες και μπορεί να προκαλούν σύγχυση (μπανιέρα και ντουζιέρα, παιχνίδια για το μπάνιο, οδοντόβουρτσα, μέικ απ, καλάθι άπλυτων, ζυγαριές κτλ.).
Μια άλλη παράμετρος, που πρέπει να αναλογιστείτε όταν δημιουργείτε ένα φυσικό περιβάλλον με σαφή όρια, είναι η ασφάλεια και η όσο το δυνατόν μικρότερη έκθεση σε ερεθίσματα. Το παιδί θα είναι ήρεμο και θα ανταποκρίνεται περισσότερο σε ένα καλό, φυσικό περιβάλλον που θα υποστηρίζει τη λειτουργία του σώματός του. Μπορείτε να προσθέσετε κάποια στήριξη για τα πόδια, ράγες στήριξης, κατασκευές που μειώνουν το άνοιγμα της λεκάνης ή άλλα υλικά μέτρα υποστήριξης. Μην ξεχνάτε τους ήχους που κάνουν οι υδραυλικές εγκαταστάσεις και την ηχώ του μπάνιου. Πολλά παιδιά λειτουργούν καλύτερα αν παίζει απαλή μουσική μέσα στο χώρο ή αν υπάρχουν υλικά που απορροφούν τον ήχο.
Καθιερώστε μια ρουτίνα με οπτικά βοηθήματα
Αφού θέσετε έναν κατάλληλο στόχο για το παιδί, είναι σημαντικό να το διδάξετε χρησιμοποιώντας οπτικές βοηθητικές νύξεις για κάθε βήμα. Πρέπει να δημιουργήσετε ένα οπτικό σύστημα που θα επιτρέπει στο παιδί να βλέπει ποιο βήμα ή σειρά βημάτων πρέπει να ακολουθήσει για να πετύχει το στόχο του.
Στο πιο βασικό επίπεδο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα αντικείμενο μεταβατικού χαρακτήρα για να δείξετε στο παιδί ότι ξεκινάει η ρουτίνα της τουαλέτας. Δώστε στο παιδί ένα αντικείμενο που χρησιμοποιεί στο μπάνιο, για να κινηθεί στη σωστή κατεύθυνση (μπάνιο). Επίσης, μπορείτε να βάλετε το αντικείμενο σε ένα διάφανο τσαντάκι ή να το κολλήσετε σε χαρτόνι. Σε κάθε περίπτωση, το αντικείμενο λειτουργεί σαν σημείο έναρξης της δραστηριότητας. Το παιδί αναγνωρίζει τι πρέπει να κάνει και πού. Φωτογραφίες ή ζωγραφιές της λεκάνης ή μια λέξη αποτυπωμένη σε κάρτα βοηθούν, σε πιο αφηρημένο επίπεδο, το παιδί να καταλάβει τι πρέπει να κάνει.
Μόλις γίνει η μετάβαση στην τουαλέτα, είναι σημαντικό να ενισχύσετε οπτικά κάθε βήμα της διαδικασίας. Πρέπει το παιδί να μάθει κάθε βήμα που καλείται να ολοκληρώσει, πότε φτάνει στο τέλος της σειράς των βημάτων αλλά και τι γίνεται όταν ολοκληρώνει τη σειρά. Μια σειρά από αντικείμενα, εικόνες ή μια γραπτή λίστα βοηθούν στην μεταβίβαση των αναγκαίων πληροφοριών. Είναι σημαντικό για το παιδί να βλέπει τις πληροφορίες, να χειραγωγεί το σύστημα ώστε να αναγνωρίζει πώς συνδέεται με τη συμπεριφορά του, και να έχει ένα σαφή τρόπο να αναγνωρίζει πότε τελειώνει το κάθε βήμα (και ολόκληρη η διαδικασία).
Ακολουθούν παραδείγματα οπτικών συστημάτων ενίσχυσης. Μπορείτε να στερεώσετε με συνδετήρες τις εικόνες σε ένα μεγαλύτερο ή να τσεκάρετε την κάθε εικόνα καθώς το παιδί πραγματοποιεί την κίνηση.
Βάλτε σε μια σειρά τις παρακάτω εικόνες και πείτε στο παιδί να τις τοποθετεί σε ένα φάκελο όταν ολοκληρώνει κάθε βήμα.
Η εισαγωγή απτών, οπτικών πληροφοριών τύπου «Τι συμβαίνει όταν τελειώνω» είναι σημαντικό μέρος του συστήματος. Για κάποια παιδιά αυτές οι πληροφορίες είναι κίνητρο ή ακόμη και επιβράβευση. Για πολλά παιδιά με αυτισμό είναι εξίσου σημαντικές ή και περισσότερο, καθώς αποτελούν σαφής ένδειξη του τέλους της διαδικασίας. Η εκπλήρωση των εργασιών είναι ένα ισχυρό κίνητρο για τους περισσότερους ανθρώπους με αυτισμό.
Πώς να μάθετε σε ένα αυτιστικό παιδί να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα (IV)
Άρθρο από τις: Susan Boswell, TEACCH Preschool, Debbie Gray, Chapel Hill TEACCH Center
Μετάφραση- Επιμέλεια: Καραμπατζιάκης Κυριάκος http://www.ergotherapeia.com
Επιμέλεια σελίδας: Γιαννούτσου Θεοδώρα Εργοθεραπεύτρια